Foredrag:

Hva har følelser på jobb å gjøre?

Hvis vi kutter kontakten mellom den emosjonelle hjernen og den rasjonelle hjernen, så blir det vanskeligere å ta beslutninger, og de beslutningene vi tar, blir ofte dårligere (Sapolsky, 2017).​

Mange organisasjoner foretrekker å beskrive seg som rasjonelle. De tar avgjørelser basert på fakta, analyser og logistikk. Og når kolleger ikke reagerer som forventet, tror de det er noe kollegaene ikke har forstått. Løsningen blir å forklare - en gang til. Men ofte er ikke problemet fakta. Problemet er at vi ikke forholder oss til følelsene.  

Hvorfor følelsene er viktige på jobb:
  • Å ignorere følelser som organisasjon og leder er svært risikofylt.  
  • Dersom vi lytter til og har kontakt med våre følelser blir vi tydeligere for oss selv og andre. Det påvirker kvaliteten på relasjonene og resultatene.
  • Følelser kan være fremmere og hemmere for resultat. De er et viktig, intelligent og kraftfullt informasjonssystem å navigere etter.  
  • Følelsene setter premisset for hva tankene skal holde på med og bidrar til mer kvalifiserte beslutninger.
  • Å overse følelser er irrasjonelt.  

Forholdet mellom tanker og følelser har blitt diskutert i hundrevis av år. Når hjernen studeres er det vanskelig å skille tanker fra følelser (Pessoa, 2013). Heller enn å skille mellom følelser og tanker kan vi si at følelsene gir tankene utfordringer, som må løses.  

Bjørnson setter søkelyset på hvordan følelser kan være en ressurs i ledelse og organisasjonsutvikling.