En av lederens viktigste oppgaver er å legge til rette for læring og bevegelse når medarbeidere står fast. Kvaliteten på dialogen i slike situasjoner er avgjørende. Evnen til å kommunisere klokt handler om å underbygge egne meninger og samtidig utforske samtalepartnerens perspektiv. Evnen til å holde to tanker i hode samtidig reduseres betydelig når sterke følelser er i sving, når vi er stresset eller er i en konfliktfylt relasjon.
Ledere bruker 59-80% av tiden på å kommunisere (Kaufmann 2009). 35% av de langtidssykemeldte oppgir dårlig ledelse, konflikt, mobbing og omstilling som årsaker til sykefraværet (Rønning, 2013).
Et krevende marked med store krav til omstilling øker stresset, og kommunikasjonen mellom leder og ansatt lider gjerne under dette. Ledere må tåle å stille tydelige krav, og samtidig ha gode prosesser der enkeltmennesket ivaretas.
«Ved å gripe fatt i problemstillinger tidlig holder du deg til sak og du havner ikke i fellen der du problematiserer personen. Samtaleverktøyet KNOPP gir en god oppskrift på hvordan du skal gjøre det, og vi som bedrift får en felles metode som vi ønsker at alle ledere skal kunne benytte seg av.»
SpareBank1 SØR-NORGE