Min rolle i Aarbakke er Vice President HR, og ansvarsområdet mitt er alt innen HR. Jeg har vært her i snart 18 år, og har ansvar for hele HR-området i Aarbakke, både personell og alt som handler om det.
Aarbakke er en innovativ, høyteknologisk bedrift med fokus på kvalitet, service og mennesker. Vi setter kunden i sentrum. Verdiene våre - humor, vinnerkultur, kunnskap og innovasjon - er utviklet av de ansatte og gjenspeiles i hele organisasjonen.
Det var et sterkt ønske i organisasjonen om lederutvikling, både fra lederne våre og fra meg. Jeg kjente til Bjørnson og deres måte å jobbe på fra tidligere samarbeid i forbindelse med idrett. Vi ønsker å jobbe med flinke folk, og Bjørnson var derfor et naturlig valg for oss.
Vi startet med fysiske kurs for ledergruppen og medarbeiderne med Øivind og Erik i Bjørnson. Deretter gikk vi videre med lederutvikling der vi tok i bruk de digitale modulene i Bjørnson Online.
Planen var opprinnelig å fullføre fire moduler på ett år, men vi valgte etter hvert å legge til to moduler til i denne planen. Deretter justerte vi opp tempoet og gjennomfører nå en digital modul i måneden, etterfulgt av interne læringsgrupper.
Vi opplever at det digitale formatet gir fleksibilitet og kontinuitet, og gjør det enklere å repetere og forsterker læringen over tid. Modulene følges opp med interne læringsgrupper hvor lederne deler sine erfaringer knyttet til det teoretiske arbeidet med modulen og benyttelsen av teorien i praksis. Jeg har opplevd at flere beskriver modulene som «lederkalender-friminutt», hvor de kobler seg av mail og telefon. Det mener jeg sier litt om verdien de får ut av det.
Modulen «Hjernen bak det hele» ga sterke refleksjoner. I læringsgruppen snakket vi om søvn, trening og kosthold, og hvordan ledere må prestere hver dag. Jeg sammenlignet det med en toppidrettsutøver og den treningsmengden de må legge ned for å prestere en gang i uken. Det traff, og vi ser viktigheten av helhetlig lederhelse. For å få til å prestere slik man ønsker må man ta vare på seg selv, hver dag. Derfor har vi blant annet treningsrom på bygget for alle ansatte.
Helt «framifrå»! God oppfølging hele veien, både administrativt og faglig. Jeg opplever at vi har en felles forståelse med Bjørnson om hva vi ønsker å oppnå, og hvordan vi kan komme oss dit på best mulig måte.
Det kan være vanskelig å måle ledelse, det gir deg ikke et resultat som kan limes rett inn i Excel. Men miljøundersøkelser viser at relasjonen mellom ansatte og ledere ligger på 4,2 av 5. Dette til tross for at vi er en stor bedrift og jobber skift med fire rotasjoner. Det sier noe om kvaliteten i lederarbeidet.
For oss handler lederutviklingen om å være forberedt. Når ledere er godt forberedt, tas bedre beslutninger, og feil håndteres klokere. Vi er mennesker og vil alltid gjøre feil, men god forberedelse gjør oss bedre rustet til å møte de. Jeg har sett tydelig forbedring i lederne våre og tiden de bruker på å forberede seg.
Jeg merker også at lederne bruker innholdet fra modulene i hverdagen, og at temaer som psykologisk trygghet og KNOPP, verktøy for den vanskelige samtalen, er blitt en naturlig del av samtalene deres.
Med en motivasjon for å lære. Som nevnt ønsket lederne utvikling, og dette var noe de hadde lyst å være med på. Vi har også brukt mye tid på å sikre god implementering både i forkant og underveis. De digitale modulene har gitt oss fleksibilitet, og læringsgruppene har bygget trygghet gjennom erfaringsdeling. Her får vi øvd på å dele positive og negative erfaringer fra arbeidshverdagen.
At lederutvikling er lurt, og vel investerte midler. Det vises kanskje ikke i regnearket, men effekten merkes i hele organisasjonen. Det gir lederne verktøyene de trenger for å gjøre jobben sin på en god måte. Vi har hatt stor nytte av læringsgruppene. For mindre bedrifter vil jeg anbefale å vurdere å gå sammen med andre i samme bransje, og dele erfaringene underveis.
Vi ønsker å fortsette med flere digitale moduler og venter spent på hvilke nye som kommer i fremtiden. Vi ser også frem til å teste lederutviklingsappen MODUS når den er klar.