“Det er tirsdag morgen. Stemningen ble elektrisk under gårsdagens teammøte. Som leder lurer du på hvilken utgave av kollegaene du vil møte på kontoret i dag. Blikk unngås og enkelte sier knapt godmorgen”.
Okei – kjip start på uka. Ikke uvanlig at stemningen kan dra seg til, for der mennesker møtes blir det innimellom vanskelig. Og det er heller ikke ønskelig å unngå det vanskelige. Og det er nettopp det. Lederrollen innebærer også å forebygge og ta forkloke grep - konflikter kan også være utviklende og dialogen kan fortsette.
God forebygging er å stille åpne spørsmål og aktivt lytte til svarene:
Hva har jeg oversett?
Hva har jeg misforstått?
Hva har jeg lagt for mye eller for lite vekt på?
Hva kan gjøre dette bedre?
Sammen med konflikt hører ofte svært blandede følelser. Det fører til at den delen av hjernen vi hadde trengt mest, fungerer minst. Emosjonshjernen tar over og tenkehjernen er i beste fall satt på pause, slik at vi får lite hjelp til å tenke konsekvenser, tøyle impulser og lese sosial kontekst. Både personlighet, kultur, kjønn og dynamikk vil påvirke konfliktstilen i teamet og til hver enkelt.
Som leder eller teammedlem kan du lure på hva som skjedde med de voksne kollegaene dine?
Jens er plutselig følelsesstyrt, og Trine har ikke sagt noe hele uka, men kroppsspråket sladrer på henne. Nina virker oppblåst i sin selvvurdering og Ole betrakter deg som leder i lys av klisjeer og tyr til nedlatende beskrivelse av enkelte kolleger. Til stadighet misforstår dere hverandre, enkelte fremstår påståelige og skråsikre. De lange ordene dominerer: ingen – alle, alltid – aldri. Skyttergraven er inntatt.
Dette smitter. Sinn påvirker sinn. Det er forskjell på å ha følelser, å bruke følelser, og å la seg styre av følelser. Sakskonflikt er blitt til personkonflikt - og det smerter. Mentaliseringssvikten må håndteres. Dere trenger hjelp til å finne ut av følelser, intensjoner og motiver.
I gjennomsnitt opplever 28 % av yrkesaktive at de ofte, eller av og til, er involvert i ubehagelige konflikter på arbeidsplassen (STAMI). Som leder er derfor konflikt og konflikthåndtering noe som både er en vanskelig og viktig del av lederrollen. I Bjørnson vet vi at det følger kostnad for team å stå i fastlåst uenighet og konflikt over tid. Det gjelder både faglig og personlig uenighet. Det får konsekvenser for helse, trivsel, prestasjoner og arbeidsmiljø. Når Bjørnson bistår i konflikter ser vi ofte disse negative effektene, som også kan bidra til økt sykefravær og at viktige medarbeidere slutter.
Gjennomfør systematisk kartlegging og prioriter arbeidsmiljøutvikling.
Følg opp medarbeidere og ta tidlig tak i utfordringer mellom kolleger.
Jobb med team og teamdynamikk. Utvikle kulturer for hvordan dere håndterer og snakker sammen ved uenighet.
Gjør rutiner og roller knyttet til konflikthåndtering kjent i organisasjonen.
Bjørnson Organisasjonspsykologene er en samarbeidspartner i både forebygging og håndtering av konflikter. Vi har lang og solid erfaring med kartlegging av risikofaktorer og arbeidsmiljøutvikling. Vi leverer på konflikthåndtering med klokskap, mot og høy grad av faglig integritet. Vi trener og utvikler både ledere og medarbeidere, og bistår i konflikthåndtering av fastlåste situasjoner og relasjoner.